De Dutch Venue Association stelt hoge eisen aan haar leden, wat garandeert dat bij DVA aangesloten locaties aan strikte normen voldoen. We controleren elke locatie aan de hand van een grondige checklist. De uiteindelijke certificering wordt zorgvuldig gecontroleerd door de onafhankelijke voorzitter van DVA om de hoogste kwaliteitsnormen te garanderen.
Bij DVA-locaties is veiligheid een prioriteit. Alle leden voldoen aan de van toepassing zijnde wettelijke eisen zoals ARBO, RI&E en BHV. Ze stellen actuele risico-inventarisaties en plannen van aanpak op, die regelmatig worden gecontroleerd volgens de richtlijnen van de arbeidsinspectie. Daarnaast beschikken de locaties over alle benodigde vergunningen, zoals de Drank- en Horecavergunning, en werken ze volgens HACCP-normen of een erkende hygiënecode voor voedselveiligheid dan wel wordt ervoor gezorgd dat de haar ingeschakelde toeleverancier werkt volgens de HACCP-normen of een erkende hygiënecode voor voedselveiligheid. Met goed georganiseerde bedrijfshulpverlening (BHV) en naleving van de Arbowet zorgen ze voor een veilige werkomgeving. Zo waarborgen DVA-locaties veiligheid en kwaliteit voor zowel gasten als medewerkers.
DVA-locaties combineren gastvrijheid met duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Ze investeren in goed opgeleid personeel, bieden kansen als leerbedrijven en zorgen voor een inclusieve werkomgeving met eerlijke beloning. Elke locatie draagt bij aan een betere toekomst door onder andere voedselverspilling te voorkomen, afval duurzaam te beheren en bewuste keuzes te maken in onder andere energie en inkoop. Met steun aan "Samen veranderen in de Horeca" en deelname aan workshops blijven ze zich ontwikkelen als maatschappelijk verantwoorde ondernemers.
Alle DVA-locaties worden jaarlijks beoordeeld op de solvabiliteit van hun onderneming en dienen een minimale score te behalen waardoor ze hun financiële verplichtingen kunnen nakomen. Daarnaast hebben alle DVA-locaties de in de branche gangbare verzekeringen afgesloten en bieden zij de opdrachtgever de mogelijkheid om een evenementenverzekering af te sluiten.
Bij DVA-locaties worden afspraken helder en transparant vastgelegd. Dit omvat betalingsvoorwaarden, tarieven, wijzigingen, kosten en huisregels. Locaties hanteren de DVA-leverings- en annuleringsvoorwaarden en beschikken over een duidelijke prijslijst voor zaalhuur, aanvullende diensten en culinaire verzorging. Daarnaast zorgt een huishoudelijk reglement voor duidelijke richtlijnen. Facturen geven volledig inzicht in de kosten van dienstverlening, inclusief doorberekende en verrekenbare BTW. Zo ontstaat een gestroomlijnde en transparante samenwerking.
Bij onvoorziene omstandigheden of calamiteiten waardoor het evenement niet of niet in dezelfde vorm bij de betreffende DVA-locatie kan plaatsvinden, wordt er binnen het netwerk alles aan gedaan om een passende alternatieve (DVA-)locatie te regelen, zodat alsnog uitvoering aan de overeenkomst kan worden gegeven. Zo bieden DVA-locaties de opdrachtgever de grootst mogelijke zekerheid en continuïteit.